2010-05-15
 09:08:27

Skånskan


Är det inte Sveriges fulaste dialekt så säg mig. Jag verkligen avskyr skånskan, min egen dialekt. Men när folk tänker sig skånskan så tänker dom säkert på Anna Anka, hennes skånska är ju ganska grov. Som vissa uttal ;
undrar - ondrar
buss - boss
kunna - konna
verkligen - varkligen
fågel - pjodd
skottkärra - rullebör

haha!

you name it. Alltså hur hett är det? Jag är så fruktansvärt glad över att jag inte pratar så grovt. Men är man nedanför backen i Bjuv (Anna Ankas hemby) så är det så jäkla grovt att man nästan undrar om det härstammar från Malmö. Alltså det är en så fruktansvärd dialekt och så tycker många som inte talar skånska att det är charmigt? Hell no. Det är så slarvigt och så hemskt.

Jag önskar med hela mitt hjärta att jag pratade som min mamma som är från Norr och inte skånska. Och när min kompis från Umeå påstod att jag pratade som tex Anna Anka ballade jag ur haha, för så pratar jag verkligen inte. Jag pratar mer som en "normal" skåning, en som är från Helsingborg. En helt normal Skånska helt enkelt, utan o och utan a som ovanstående, boss, konna osv. Blä.

Här hör ni mig med min gräsliga fast normala Skånska.



Kunde man inte fått tala en blandning? ;)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: